Przy tworzeniu naszych projektów używamy często pojęć i fraz, które dla osób spoza branży mogą być niezrozumiałe. Pomyślałam więc, że stworzę słownik pojęć związanych ze stronami internetowymi, sklepami internetowymi oraz aplikacjami. Rozumiem, że nie dla każdego pojęcia takie jak: domena, serwer FTP lub podstrona muszą być równie proste i zrozumiałe, jak są dla mnie. W końcu nie wszyscy jesteśmy programistami, czy grafikami, a musimy się porozumieć. Dzięki temu słowniczkowi nasza oferta będzie bardziej pełna i przystępna.

Pojęcia w słowniczku nie są wypisane alfabetycznie. Podzieliłam je na grupy, aby rozpocząć od najważniejszych pojęć i ułatwić zrozumienie kolejnych.

Słownik pojęć internetowych – podstawowe definicje

Strona internetowa – tak fachowo nazywamy udostępniony w internecie dokument HTML. Mówiąc prościej, strona internetowa jest tym, co widzimy po wejściu na daną domenę. Ten tekst, zdjęcia, menu, stopka – wszystko to na co właśnie teraz patrzysz jest właśnie stroną internetową.

Domena – podstawowy element adresu internetowego (adresu URL). Przykładową domeną jest sliceweb. To właśnie nazwę domeny podajemy komuś jeśli chcemy, aby wszedł na naszą stronę. Tworząc domenę dla swojej firmy możemy użyć nazwy firmy np. sliceweb.pl lub dziedziny w jakiej działamy np. tworzenie-stron-internetowych.pl.

Adres internetowy (adres URL, link) – określa miejsce strony w internecie. Składa się on z co najmniej z dwóch części:

  • Protokół – wskazuje on w jaki sposób przeglądarka ma pobierać zasoby. Wygląda on następująco http:// lub https://
  • Domena wraz z rozszerzeniem – np. sliceweb.pl (rozszerzeń jest wiele; w Polsce najczęściej spotykamy się z rozszerzeniami .pl, .com, .com.pl, .eu)
  • Dalsza część adresu – jeżeli nasza strona zawiera podstrony, przykładowy link może wyglądać następująco https://sliceweb.pl/portfolio

Przeglądarka internetowa – to program, który służy do przeglądania stron internetowych. Przykładowe przeglądarki: Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera.

Wyszukiwarka internetowa – to pogram lub strona za pomocą, której możemy wyszukiwać informacje dostępne w Internecie

Cookies – informacje wysyłane przez stronę internetową, zapisywane na urządzeniu np. telefonie lub komputerze.

Strony internetowe

Podstrona (zakładka) – jest to część strony internetowej, nie będąca stroną główną oraz nie znajdująca się pod główną domeną. Podstroną na przykład jest ten artykuł. Zwykle jednak, kiedy pytamy naszych klientów o liczbę podstron, mamy na myśli liczbę unikalnych podstron. Mogą to być np. Oferta, Kontakt, Galeria realizacji.

Menu – nawigacja strony. Może znajdować się na górze strony lub z jej boku. Zawiera ona odnośniki (linki) do najważniejszych podstron i pozwala sprawnie poruszać się pomiędzy nimi.

Stopka – powtarzalna treść znajdująca się na dole strony. Z reguły zawiera ona:

  1. Informacje o prawach autorskich (Copyright ©)
  2. Informacje o firmie: opis, adres, numer telefonu, adres e-mail
  3. Odnośniki do innych podstron. W porównaniu do menu górnego, linki w stopce nie zawsze kierują do najważniejszych dla odwiedzającego podstron)

CMS (System zarządzania treścią) – umożliwia on szybką i łatwą edycję strony w przeglądarce. Dzięki temu osoba, która nie zna się na tworzeniu stron może łatwo zmieniać treści na swojej stronie. Więcej o CMS dowiesz się z mojego artykułu: Czym jest CMS?

Wtyczka( plugin) – oprogramowanie związane z CMS umożliwiające dodanie funkcjonalności na stronę internetową. Dzięki wtyczką możemy na przykład: wyświetlać galerie na stronach, wyświetlać wyskakujące okienka lub umożliwić różne metody płatności w sklepie internetowym.

Słownik e-commerce – sklepy internetowe

Sklep internetowy – strona internetowa, która umożliwia odwiedzającemu zakupić produkty on-line.

Koszyk – specjalna podstrona sklepu internetowego, w której znajdują się produkty, które chcemy zakupić. Dzięki funkcjonalności koszyka możemy do woli przeglądać dany sklep internetowy, „zapisywać” produkty w koszyku i zakupić je w dowolnym momencie w czasie naszej wizyty w sklepie. Niektóre sklepy zapisują produkty w koszyku przy pomocy Cookies, dzięki czemu nawet po powrocie do sklepu po kilku dniach, dodane produkty wciąż się w nim znajdują.

Checkout – podstrona, na której możemy zrealizować nasze zamówienie w sklepie internetowym. Jest to miejsce w którym podajemy adres rozliczeniowy, adres do wysyłki oraz wybieramy metodę dostawy.

Bramka płatności – usługa, umożliwiająca finalizację zakupu. Przykładowymi bramkami płatności są: PayU, Dotpay, Przelewy24.

Metoda płatności – sposób w jaki chcemy zapłacić za zakup w sklepie internetowym. Popularne metody płatności: przelew natychmiastowy (przez bramkę płatności), karta kredytowa/debetowa/przedpłacona, przelew standardowy.

Metoda wysyłki – sposób w jaki przesyłka ma do nas trafić. Popularne metody wysyłki: Kurier, Poczta Polska, Paczkomat.

Marketing

SEO (pozycjonowanie) – to proces mający na celu zwiększenie pozycji domeny w wyszukiwarkach. Jest to proces długofalowy oraz wymagający dużej wiedzy od osoby, która się tym zajmuje.

Optymalizacja – jest to jeden z elementów SEO. Są to działania podjęte na stronie internetowej, mające na celu dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarek.

AdSense – serwis reklamowy Google, dzięki któremu reklamy kontekstowe (tekstowe, wideo, bannerowe itd.) wyświetlają się na stronach internetowych. Reklamy te są targetowane behawioralnie – czyli pojawiają się w taki sposób, w jaki użytkownik wyszukiwał wcześniej informacji. Zarabiać dzięki niemu mogą np. właściciele blogów czy serwisów ogólnotematycznych.

Google Ads (kiedyś AdWords) – platforma reklamowa Google, która również pozwala na wyświetlanie płatnych reklam tekstowych, graficznych i wideo. Wyświetlane są one jednak w sieci reklamowej Google, między innymi w wynikach wyszukiwania.

Copywriting – proces tworzenia tekstów na strony internetowe. Copywriterzy tworzą zoptymalizowane treści na strony, związane ściśle ze słowami kluczowymi.

Mam nadzieję, że ten słowniczek e-commerce pomoże Wam lepiej zrozumieć pewne zagadnienia!

Rachela Markwica

Rachela Markwica

Jestem współtwórcą SliceWeb, agencji interaktywnej, która powstała w 2015 roku. Można powiedzieć, że jestem człowiekiem-orkiestrą: piszę artykuły na naszym blogu, zajmuję się sprzedażą, projektuję oraz koduję strony internetowe. Prywatnie zapalony gracz komputerowy i właścicielka dwóch kotków.

Blog SliceWeb – Zobacz inne wpisy

Witamy na naszej nowej stronie!

Jak zawsze idziemy z duchem czasu. Dlatego nieustannie staramy się dostosować do obecnie panujących standardów w zakresie tworzenia stron i sklepów internetowych. Z wielką radością…

Przeczytaj wpis

Wpływ COVID-19 na pracę SliceWeb

Od kilku tygodni świat boryka się z pandemią koronawirusa. Uniemożliwa ona wielu przedsiębiorstwom sprzedaży swoich produktów i usług. Odczuwalny jest wpływ koronawirusa na IT. Na…

Przeczytaj wpis

Jakie wtyczki warto mieć na swojej stronie WordPress?

WordPress to CMS w oparciu, o który tworzymy oferowane przez nas strony internetowe. Ten system zarządzania treścią pozwala instalować rozszerzenia (wtyczki), które umożliwiają rozszerzenie funkcjonalności…

Przeczytaj wpis

Proces projektowania strony internetowej

Budowanie strony internetowej lub sklepu zaczyna się od projektu graficznego. Jest on jednym z ważniejszych elementów całej strony. Oprócz tego, że musi ona działać to…

Przeczytaj wpis